Husordensregler

Husordensregler

Vedtatt i generalforsamling 23. mai 2000
Sist endret på generalforsamling 18.05.2021

Hensikt og bakgrunn

Husordensreglene er utarbeidet av styret og inneholder bestemmelser om bruk av fellesarealer samt regler om hvordan beboere og besøkende som oppholder seg på eiendommen skal oppføre seg.

Husordensreglene er til for å fremme miljø og trivsel innen borettslaget. De skal være til hjelp og skape motivasjon for at det utvises respekt og ansvarsfølelse overfor gjeldende reglement og det ansvar som er pålagt det til enhver tid sittende styre.

1. Låsing av inngangsdører og port

Alle beboere plikter å påse at felles inngangsdører, port og garasjeport til enhver tid er låst. Alle plikter å avvise uvedkommende som oppholder seg på eiendommen. Alle beboere plikter også å påse at varelevering skjer på en trygg måte som ikke skader dørene eller dørens motor. Dette gjelder også når det holdes visninger eller andre grunner for at døren står åpen over en lengre periode enn vanlig. Ved brudd på dette vil borettslaget kunne fakturere beboer/andelseier erstatning for reparasjon.


2. Plassering og bruk av gjenstander på fellesområder

Bakgård, inngangsparti, trappeganger, trapperepos og svalgang må ikke opptas med gjenstander som tilhører beboere, så som: kasser, hagemøbler, sportsartikler, innbo, bildekk osv. Hvis det blir hensatt slike ting på forannevnte områder, vil disse bli fjernet uten at borettslaget påtar seg noe ansvar overfor den som eier gjenstanden.

Sykler må plasseres i sykkelstativ. Sparkstøttinger, barnevogner og andre ikke motorisert fremkomstmidler må plasseres i forbindelse med egen bod eller parkeringsplass. (Styret arbeider med å skaffe sykkelstativ).

For å sikre god HMS på bygningen, må beboer påse at gjenstander som henges og plasseres på balkong blir sikret og brukt på en forsvarlig og en ikke sjenerende måte. Blomsterkasser og lignende skal henge på innsiden av balkong og må sikres, slik at det ikke er en risiko for at det faller eller søles ned etasjene. Lagring av lettere gjenstander må gjøres slik at det ikke er fare for at de blåser av balkongen og kan være til fare for andre.

Ved salg av leilighetene i blokken har andelseier ansvar for at klistremerker og annet markedsmateriell som eiendomsmeglere henger opp blir tatt bort når leiligheten blir solgt. Dersom dette ikke overholdes, kan andelseier bli fakturert/bøtelagt for brudd på dette. Dette gjelder på alle borettslagets dører, oppganger, ringetablå osv.



3. Bruk av fellesområder

Det er tillatt med dyrehold i borettslaget, men alle husdyr skal bære halsbånd med eiers navn på. Dyr som ikke er merket med eiers navn kan fjernes fra borettslaget. Husdyr skal holdes under kontroll ved hjelp av bånd, bur eller lignende, også ved lufting i bakgården. Den som eier eller passer dyret er ansvarlig for skader og ulemper dyret medfører for personer, andre dyr eller eiendom.



4. Søppel og avfall

All søppel og avfall pakkes forsvarlig inn før det legges i søppelkassene. Det er forbudt å sette søppel eller avfall utenfor søppelkassene. Større avfall og gjenstander som ikke går ned i søppelkassene er den enkelte beboers ansvar å bli av med. Etter nærmere avtale med styret, kan det årlig leien en container som stilles til beboernes disposisjon.
Søppel eller lignende (f.eks sigarettsneiper) skal ikke kastes over gelender / balkong.



5. Generelt om støy / lydnivå

Det skal ikke være sjenerende støy i leilighetene mellom kl.23.00 og 08.00 på hverdag. I helger og helligdager skal det være ro mellom 23.00 og 12.00. Det er ikke tillatt å banke, borre eller bruke støyende verktøy mellom kl.21.00 og kl.08.00 på hverdager og mellom 18.00 og 08.00 på lørdager. Søn- og helligdager skal det ikke forekomme med denne type forstyrrelser.

Ett uttrykk for god bokultur er at man varsler naboer hvis man skal ha en festlig anledning som medfører noe mer støy enn alminnelig, eller man må bedrive bygningsmessige arbeider utover de nevnte tidsfrister.

Fester eller sammenkomster som kan forventes å medføre støy skal varsles naboene 2 døgn i forveien. De som holder festen, må sørge for ro og orden blant gjestene sine.



6. Parkering av motorisert kjøretøy

Utenom garasjeplassene skal ikke oppstillingsplasser innen på borettslagets område benyttes. Ingen kjøretøy tillates oppstilt i bakgården.
Der er kun tillatt med av / på lessing.
Dispensasjon til Handikapparkering kan innvilges av styret.
Det må ikke parkere / kjøres på hellene i bakgården. Parkering i garasje må ikke hindre tilgang til bodene. Beboere og andre som ferdes i garasjeanlegget, må påse at garasjeporten lukkes ordentlig ved inn- og utkjørsel. Dersom porten ikke lukkes må det meldes til styret.



7. Klager

Klager på overtredelser av husordensreglene skal være konkrete med hensyn til hvem det klages på, hva årsaken er og når grunnlaget for klagen skjedde (dato og klokkeslett). Klagen oversendes skriftlig til styret. Anonyme eller usignerte klager blir ikke behandlet.



8. Framleie

Framleie av leilighet er ikke tillatt uten at styret har godkjent leiekontrakten på forhånd. Kontrakter skrives for tre år av gangen. Etter 3 år kan generalforsamlingen nekte videre framleie av en leilighet. Dette må følges av en skriftlig, saklig begrunnelse.
Eieren har ansvar overfor gården for alle skader og ulemper som gården får av hans / hennes framleie.



9. Renhold

Beboerne i endeleilighetene skal rengjøre sin lille felles gang, etter avtale seg imellom.
Renhold av svalgang har hver og en beboer selv ansvar for.
Trappe og oppgangsvask gjøres av et eksternt firma.

Det er forbudt å banke og riste av tepper og tøy i svalgangen. De skal ristes på badet eller i bakgården.



10. Grilling


All bruk av trekullgrill på terrassene og balkongene er forbudt.



11. Røykvarsler og brannslukkingsapparat


Andelseier plikter å ha røykvarsler og brannslukkingsapparat i henhold til brannforskriftene. Dersom dette ikke opprettholdes vil styret fakturerer beboer for innkjøp, montering og levering av utstyret som trengs for at leiligheten oppleves som brannsikker i henhold til forskriftene.


12. Postkasseskilt

Alle postkassene skal ha like/hvite postkasseskilt. Hvis dette ikke ordnes av beboeren, kan beboeren bli fakturert 100 kr pluss administrasjonsgebyr.